יום חמישי, 12 באוגוסט 2021

על חמותי המנוחה

קראו  לה אתי וזה לא קיצור של אסתר. לאמה שלה קראו אסתר וזה תמיד היה סוג של הטרלה לדתיים שהתפללו עליה – אתי בת אסתר. אתי זה גם שם נורדי לפחות ע"פ מה סיפרה. היא לא נורדית אלא צ'יליאנית עם שורשים ספרדיים בטורקיה וגם אב אשכנזי ממזרח אירופה.

 היא אהבה לשיר, שרה במקהלה, הייתה סופר דומיננטית וחולת ניקיון ודי ניהלה את חמי (עכשיו הוא אבוד נורא והלב נחמץ), היא התעקשה לדבר עם נן ספרדית למרות שלא הבין הכול וכיום אני מבינה את זה כקושי להתגמש ולעבור בין שפות במסווה של אידיאולוגיה שידע ספרדית. הוא בזכותה מבין לא מעט ובמיוחד את מה שהוא לא אמור להבין.

היה לנו קשר טוב וזה לא מובן מאליו כי האופי והטמפרמנט שלנו מאד שונה אבל היה חשוב לה להיות חמות טובה ואני הייתי בשלה מספיק כדי להבין שזה חשוב להיות כלה טובה. היא תמיד ראתה אותי בעין טובה גם כשלא הייתי בסדר וזה המון בהתחשב באופי הביקורתי שלה. היא וטוליו מאד אהבו לנהל שיחות אינטלקטואליות ולדבר על ספרים והיום הוא מבין כמה זה יחסר לו. היא עשתה קציצות טונה מופלאות ובודינרה שזה מין מאפה תירס צ'יליאני.

היא דרום אמריקאית שנגעלה מבשר אבל אהבה מאד דגים ואת הסלמון שעשיתי. היא אהבה לחיות ורצתה לחיות והצליחה לסחוב ארבעה חודשים של סרטן לבלב מתקדם. היא לא הייתה מוכנה לקחת משככים מעבר לאופטלגין עד הימים האחרונים. היא אהבה צבעים חמים וחמניות. הספקנו לחגוג לה יום הולדת במאי ושם אפילו תפסתי אותה בתמונה אחת מחייכת, דבר נדיר מאד. הספקנו לעשות סדר יחד והסדרים שעשינו היו בלדינו בגלל נאמנות שלה למוצאה הספרדי של אמה למרות שהיא חצי וחמי אשכנזי. היא התעקשה להישאר עם שני שמות משפחתה כי היא לא רכוש של אף אחד (וכי בצ'ילה כך נהוג).

היא תמיד סיימה שיחה איתי בתני לנן נשיכה בשמי. היא דיברה איתי ספרדית ועניתי לה בעברית. חמי אמר לי בשבעה את המשפט הזה ולשנינו נשבר הלב.


8 תגובות:

  1. היא זכתה ואת זכית. ההספד הנוגע ללב שכתבת משקף מערכת יחסים של אהבה והערכה הדדית בין כלה לחמות, שממש לא מובנת מאליה. היא בהחלט הותירה אצלכם חותם, וחותם טוב. יהי זכרה ברוך.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה באמת לא מובן מאליו ואני שמחה שיכולנו לראות את זה בזמן אמת ולא רק בדיעבד. תודה

      מחק
  2. הלב מתכווץ מצער על מותה ועל סבלה בחודשים האחרונים, אבל מתרחב מהאהבה ומהחום ומהזכרונות היפים.....יהי זיכרה ברוך

    השבמחק
    תשובות
    1. אם היינו יכולים למחוק מהזיכרון את רוב החודשים האחרונים היינו עושים זאת אם כי גם בהם היו רגעי חסד. קשה לדבר עליה בלשון עבר. תודה.

      מחק
  3. כלכך עצוב. את מעלה את הזכרונות מהאשה המופלאה הזו, שתהיה חלק מהמשפחה תמיד, חלק מכל הסיפורים וההיסטוריה של המשפחה.
    יהי זכרה ברוך.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנחנו לגמרי נדאג שהיא תהיה ותישאר בזיכרון ובלב של כולנו. תודה.

      מחק
  4. נורא עצוב. תנחומיי, וחיבוקים.

    השבמחק

אם יש לכם מה לומר, פה המקום.

תקציר החודשים הקודמים.

קולטת כמה זמן נעלמתי מהבלוג. שיאים חדשים ולא ברור למה. אז מתקצרת לכם חצי שנה ככה:   1.       הקיץ הזה מופרע לגמרי. הספקתי כבר לטוס ליאש ...